Blomkålris

1 feb 2013 I: Mat, Tilbehør

Var på en fjelltur sammen med Joachim seinsommer’n 2011 der vi gikk fra Lyngseidet og over til Hytta i Årøybukt, der vi tok overnatting før neste dags tur som gikk over til Bensnes.

792 (Small)

På Hytta måtte vi jo selvsagt lage oss god mat, både jeg og Joachim digger jo mat med smak i, begge to er jo litt opphengt i lavkarbo og sunn mat. Så Joachim disket opp med en av sine ovnsbakte laksevarianter og det er hær blomkålrisen kommer inn.

Joachim hadde ikke hørt om blomkålris enda, så da måtte jeg jo lære han om dette fantastiske tilbehøret som passer til absolutt “alt”. Passer perfekt som erstatning for både vanlig ris, pasta og potet, har prøvd den til både stekt og kokt fisk og til alle former for kjøttmat, både rødt og hvitt.

Les resterende av innlegget »

Da var vår langhelg i London over for denne gang, uheldigvis. Til tross for at det alltid er like godt å komme hjem – fra uansett hvor man har vært på reise. Det er noe godt for sjela ved både det å reise bort og det å komme hjem igjen, selv om vi vet at trappa hjemme i Tromsø er full av snø, og vi har en del skolearbeid å ta igjen.

Ferien har vært fylt med gode middager, attraksjoner, nye bekjentskaper til både personer og kulturer osv. Vi har latt oss friste, og tatt oss råd til å handle litt klær og annet nips, etter timesvis med «trasking» gatelangs, dag inn og dag ut.

Tenkte derfor vi gjerne ville dele noen av våre opplevelser med dere, noe mer detaljert enn hva vi har hatt tid og overskudd til å gjøre det siste dagene.

Det aller første vi oppdaget at vi manglet var støpsler som passet i stikkontaktene i veggen overalt i London. De kan kjøpes stort sett over alt til rundt 4£, og muligens har hoteller noen til utlån. Vi fikk låne en patent på hotellet vårt, men de var ikke helt tilpasset våre kontakter likevel – og var derfor litt vanskelig i bruk.

De fleste puber og utesteder på ettermiddag- og kveldstid er strenge på kontroll av legitimasjon. Det går visstnok en del på trynefaktor om de slipper inn personer mellom 18-23 år, men vi opplevde ikke å bli nektet adgang noen plasser, selv om vi måtte legitimere oss de aller fleste gangene. Norske bankkort med ID var godt nokk, og er veldig gunstig, da man slipper drasse med seg passet rundt om – unødvendig. Les resterende av innlegget »

Siste dag over, dessverre!

27 jan 2013 I: 2013, JoachimMG.no, London, Reising

Det kom som ingen overraskelse at vi var sen ut av døra i dag også. Ikke så sent, men vi hadde planlagt å begynne dagen på SeaLife i halv 1 tiden, men dro ikke inn til sentrum før klokka 1 for å spise frokost. Siden vi ikke er spesielt fan av britisk mat, spiste vi japansk til frokost. Jeg smakte sushi for første gang i mitt liv – ikke særlig imponert. Heldigvis bestilte jeg noe kylliggreier, og kun smakte en sushi-ting hos Joachim.

SeaLife

En av de få interessante fiskene på SeaLife. De andre var så som så.. Men denne var så søøøøøøøt :-D

I halv 2 – 2 tiden gikk vi til SeaLife, en av attraksjonene vi hadde gledet oss til hele uka. Køa var syyykt lang, men heldigvis hadde vi “priority tickets” tydeligvis (noe vi ikke var klar over..), så vi gikk rett forbi køa – og slapp inn med en gang. SeaLife var fylt av små, bråkete unger, og vi var passelig småirritert gjennom hele attraksjonen. Sant skal sies, de hadde noen fasinerende fisker og andre sjødyr, men alt i alt var attraksjonen ganske så skuffende. Det var mye mindre enn vi trodde, blant annet pingvinene og de teknologiske fiskene var fraværende, det var trangt og temmelig stappet med folk og irriterende småbarnsfamilier.

Torsdag og fredag i London

26 jan 2013 I: 2013, JoachimMG.no, London, Reising
Burn in hell

Eneste bilde jeg turte ta fra London Dungeon, mens vi stod inne i et rom uten «vakter», for å vente på tur.

Da hadde vi besøkt London Dungeon, London Eye på torsdag. Litt endring i planene siden London Eye skulle besøkes på fredag, før kjærestemiddagen. Men siden den ble flyttet til onsdag, så var det like så greit å besøke London Eye mens vi var på London Dungeon, da de er veldig nærme hverandre.

London Dungeon er også en form for «skrekk kjeller», noe alá den hos Madame Tussauds som vi besøkte. Først fryktet vi at dette kom til å være helt samme greia, og at vi nå i et par timer konstant skulle gå rundt i totalt mørke og bli skremt, men det var heldigvis ikke så ille. Det hele startet først med at vi ble plassert inn i en labyrint, med bare speil, og fikk beskjed om å prøve komme oss ut derfra. Vel… Det endte med at en av de ansatte måtte komme inn å hente oss ut.

Les resterende av innlegget »

Tiden og vi løper avgårde

24 jan 2013 I: 2013, JoachimMG.no, London, Mat, Reising
Fra Petrus

Vi turte ikke bruke blits her inne, så det ble litt mørkt bilde av oss.

Som ellers går dagene selv om man er på ferie, til tross for at dagene under en ferie føles ut for å løpe unna. Det føltes i alle fall slik i går kveld, da vi plutselig hadde beregnet en tanke for liten tid til middagsreservasjonen kl 21:30, og først klarte stille i penstasen halvsvett og anpusten kl 21:28.

Dagen startet i grunn veldig fint med frokost på hotellet, og vi kom oss inn til Madame Tussauds ca 45 minutter før vi hadde bestilt inngang. Heldigvis var de ikke strenge på det, og slapp oss inn umiddelbart, sikkert fordi det var såpass tidlig at det nesten ikke var folk der. Det var en koselig og rolig attraksjon det, å vandre blant voksdukker av kjendiser… Dog bare frem til vi kom ned i kjelleren… Her ble vi i puljer sendt i en mørk og lang «skrekk-gang/hule», hvor det hang spindelvev og dukker av døde mennesker ned fra taket, blitzlys blinket her og der for å forstyrre synet osv. Ganske ubehagelig når man ble informert i inngangen at dersom du har høyt blodtrykk, epilepsi o.l burde man ikke gå inn, fordi innenfor stod det utkledde og sminkede mennesker; klar for å hoppe frem og skremme ræva av deg. Les resterende av innlegget »

London baby, London :)

23 jan 2013 I: 2013, JoachimMG.no, London, Reising
Vel...

Vel…Vi har ikke fått gjort så mye annet enn å sitte på fly og tog i dag, og når vi kom frem var det såpass mørkt at vi faktisk ikke har fått tatt noen bilder.

Da har vi sjekket inn på hotellet, nord i London, etter tog, taxi og undergrunn for å komme oss hit – helt fra Gatwick Airport. Lite søtt hotell som heter Anthea Makedonia. Ikke noe topp moderne greier altså (bygget i 1869, eller noe slikt), men de har heldigvis pusset opp en del siden da, og vi føler oss veldig godt tatt i mot. God service, både på rommet og i resepsjonen. ;p Altså… gratis kaffe, tea, vann, kjeks, frukt, WiFi osv på rommet.

Slutten av kvelden har vi brukt i Camden, for å få i oss noe mat. Begynte med at vi skulle lære oss å ta buss… Helt greit det, når vi fikk en nøyaktig instruks fra resepsjonisten, om at busstoppet ligger rett rundt hjørnet og til høyre, trodde vi. Etter litt at og fram fant vi jo ut at stoppet vi lette etter, selvfølgelig lå på andre siden av gaten av det vi er vant til. Da gikk det jo ganske greit derfra…

Linux Live USB Creator

Klikk for større bilde av hele prosessen

I forbindelse med at jeg flere ganger har omtalt Linux-distroen Ubuntu, som er et gratis alternativ til Windows og andre operativsystem, skal jeg lære deg hvordan du enkelt kan lage din egen «Persistence installation» på en USB-minnepenn.

«Persistence installation» betyr i denne sammenhengen at du installerer et operativsystem på en minnepenn som du kan prøve ut, eller for såvidt bruke, uten å måtte gjøre endringer på datamaskinen din. Ting du foretar deg ved bruk av operativsystemet lagres på minnepennen slik at du kan gå tilbake og bruke det igjen – uten å ha tapt noe data.

På denne måten kan alle som er nysgjerrige på hva Linux er, prøve det ut – helt gratis og enkelt – og velge det bort dersom det ikke faller i smak, eller velge å installerer det på datamaskinen sin om det ved formodning skulle det.

(Du kan bruke denne løsningen for å installere distroen på din interne harddisk også, men anbefales testet før en eventuell installasjon. Mer om dette lengre ned i innlegget.)

Les resterende av innlegget »

I går kveld, onsdag, ble hele lanseringen fra Hong Kong publisert på Youtube av Android Developers, og det kan bekreftes at alle antakelser fra i går formiddag stemte, for utenom «toggle widget» til systeminnstillinger. Det de derimot bekrefter i innslaget er at det vil komme en widget til musikkavspilling i varselsfeltet.

Likevel kan det tyde på at det vil være en snarvei til innstillingene herfra, i og med at det er det nye ikonet for innstillinger som vises i øvre del.

Google forklarer at de har savnet at kundene føler at de elsker Android, og det er dette de vil gjøre noe med nå. Til nå mener de at kunden har vært tilfredse med Android, men at de ønsker at kundene

Les resterende av innlegget »

Simple. Beautiful. Beyond Smart: Android i ny drakt.

Android Developers utga for noen timer siden en filmsnutt på Youtube, hvor de også avslørte ryktene om Samsung Galaxy Nexus (også omtalt som Samsung Nexus Prime), men i hovedsak noe av det vi kan forvente av den nye versjon av Android. Nemlig Android 4.0.

Google har som kjent gitt alle sine Android versjoner navn på iskremer, i alfabetisk rekkefølge, og versjon 4.0 har fått navnet Ice Cream Sandwich.

Generelt har operativsystemet fått renere linjer, blitt mer oversiktlig, fått nye teksttyper og animasjoner.

I tillegg har tabletversjonen (3.0 Honeycomb) og mobilversjonen av operativsystemet blitt slått sammen, noe som skal gjøre at programmene du også har på tableten din skal kunne kjøre på mindre enheter – og vica versa.

Hytte laks

19 okt 2011 I: Fisk og skalldyr, JoachimMG.no, Raskis
Hytte laks, av JoachimMG.no

Hytte laks, komponert av JoachimMG.no

- Nei, denne laksen trenger du ikke dra helt på hytta for å lage. Tvert om, det holder at du drar innom nærbutikken og kjøper Cottage Cheese – som på norsk betyr «Hytte Ost».

Noen ganger er det rett og slett spennede å prøve lage/servere mat som skjeldent serveres. Og for å være ærlig har jeg vel aldri fått servert en middagsrett med Cottage Cheese i, som jeg vet om i alle fall – derfor utfordret jeg meg selv til å “sette den på prøve“. Og utfordring visste det seg for såvidt å være!

Av en eller annen grunn frigir Cottage Cheesen en del væske under stekingen i ovnen, som igjen kan resultere i at det hele mister sin konsistens – og får et mindre delikat utseende. Dersom væsken ikke får rent bort og dampet unna, vil den blande seg med Cottage Cheesen, men på en slik måte at Cottage Cheesen og vannet ser ut for å ha «skilt seg».

- Jeg har derfor måtte lage dette 4-5 ganger, i forskjellige varianter, for å lykkes.

Løsningen er at du må lage dette i en ildfast form som gir tomrom nok rundt retten(e), slik at væsken kan samles der og fordampe så mye som mulig. Skal den lages til flere bør den derfor lages i separate former, eller i en form som rommer flere – men fortsatt separat. Oppskriften er derfor basert på én porsjon, slik at du enkelt kan gange den opp til antall porsjoner.

Crème Fraiche kan også byttes ut med Kesam, for å lage en litt rundere smak, men pga Crème Fraiche’s syrlige/sure smak har jeg valgt denne. Ved bruk av Kesam bør du vurdere tilsette litt sitronpepper.

Les resterende av innlegget »

JoachimMG.no drives ene og alene av meg selv, Joachim Marthinsen Giæver, og jeg vil nå vite litt nærmere om hva du synes om siden min. Håper du tar deg tiden til å besvare de fire spørsmålene i skjemaet.

Lavkarbo mat inneholder matvarer de fleste av oss er glad i

Lavkarbo mat inneholder matvarer de fleste av oss er glad i og har som regel lav glykemisk index og derfor også en lav glykemisk belastning.

Lavkarbo er et hett tema om dagene og har fått mange tilhengere. På nettet, på jobben, i vennekretsene etc hører man stadig om personer som har gått drastisk ned i vekt i forbindelse med lavkarbo.

Disse personene, spesielt med et større vektproblem, har gjerne gått inn i det som kalles ketose, som jeg en gang forklarte nærmere om her i bloggen. De forskjellige ketolysekurene inneholder gjerne mye fett og proteiner, og krever et høyt fravær av karbohydrater (selv frukt, melk osv).

Andre forholder seg kanskje til et kosthold med litt lavere fettinnhold og mer basert på proteiner, og er ikke «direkte redde» for å få i seg karbohydrater, men kutter potet, mel osv for å unngå de verste.

Begge disse kostholdene (og de i mellom) har en felles nevner:

• lav glykemisk indeks (mest kjent som “GI”) og
  • lav Glykemisk belastning (også kjent som “GB”).

Ny Ubuntu, versjon 11.10, er lansert og testet

15 okt 2011 I: Linux, Utvikling og IT/Tele/Data

Ubuntu 11.10 is here

Denne gangen, som sist, velger jeg å prøve ut Ubuntu i en tidlig – men fortsatt offisiell – release. Dette er med andre ord ingen beta (eller RC-versjon) av operativsystemet.

I forrige versjon ble Unity introdusert som nytt standard skrivebordsmiljø for operativsystemet, noe enkelte ikke satte like stor pris på – som jeg gjorde. Med ny programvare følger det storsett litt «bugs» (feil) og ligenende i startenfasen, men til tross for de småfeilene som noen ganger dukket opp fungerte Unity helt topp for meg - jeg har faktisk laget en nettside med inspirasjon fra Ubuntu 11.04 med Unity.

I denne nye versjonen vi alle har fått, for såvidt helt gratis fra Canonical Ltd, har Unity fått en vesentlig oppdatering. Delvis visuelt men også en del funksjonalitet er endret på.

Her er noen av dem: Les resterende av innlegget »

Joachim’s Proteinknekkebrød, versjon 2

14 okt 2011 I: Brød, Kosthold og trening, Mat
Joachim's Proteinknekkebrød, versjon 2: Sunt og så godt!

Joachim's Proteinknekkebrød, versjon 2

Vel, etter mye om og men – og utallige lovnader til venner, familie og bekjente som har fått smake – skal jeg nå ta meg sammen og publisere «de nye» knekkebrødene jeg har begynt å lage.

I grunn bør jeg starte med at du først må gå til innkjøp av to ting:

1. foodprosessor og
  2. hørselvern.

Nettopp fordi denne oppskriften ikke innholder noe mel, må nøtter og mandler knuses tilstrekkelig, for å få et bindeverk.

Og denne «knusingen» med foodprosessor bråker, men jeg overdriver nok litt og 2. punkt  kan derfor strykes.

Til gjengjeld sitter du igjen med 5-6 brett (á 16 stk) fantastisk gode knekkebrød. Så litt høylytt baking en og annen gang på kjøkkenet er verdt det.

Bakgrunnen for disse knekkebrødene var fordi jeg ville redusere karbohydratinnholdet i første versjon. Samtidig tok jeg meg den friheten til å justere litt på øvrige ingredienser også.

Velbekomme! Men husk å drikke godt med vann, da det er mye (god) fiber i dette.

Kansellert: USA Roadtrip!

16 sept 2011 I: JoachimMG.no, Roadtrip USA

Pga div årsaker måtte årets tur kanselleres – dessverre.

Prøver på ny tur i 2012. :-)

Ung-gutt i fra Nord-Troms, men bosatt i Tromsø. Etter 6-7 år som mer eller mindre fastboende har jeg nå tatt den avgjørelsen om at det er her jeg vil bli og har derfor kjøpt eget hjem. Vil likevel definere meg selv som landsens gutt og ikke særlig urban. Verdsetter hjemmekvelder, eller koselige kvelder med venner, fremfor å springe barrunder på natterstid. Ellers bruker jeg mye av min tid til IT/Data, programmering, TV, mobiler, tv-serier, trening, baking og annen matlaging, pluss mye mer.

Skriv inn din e-postadresse for å abonnere på denne bloggen og motta meldinger om nye innlegg via e-post.